محل تبلیغات شما

متن وترجمه درس2 عربی 11 تجربی و ریاضی


فی الحضة الأولى كان الطلاب یستمعون إلى كلام مُدرّس الكیمیاء

 

  در زنگ اول دانش آموزان به سخن معلم شیمیگوش می کردند.


 و كان بینهم طالبمُشاغب قلیل الأدب، یضرّ الطلاب بسلوكه.


و در میان آنها دانش آموزی اخلالگر و بیادب بود که با رفتارش به دانش آموزان آسیب می رساند.


 یلتفت تارة إلى الوراءو یتكلم مع الذی خلفه و تارة یهمس إلى الذی یجلس جنبة حین یكتُب المُعلَمُ على السبّورة.


یک بار رویش را بهعقب بر میگرداند و با کسی که پشت سرش بود، صحبت می کرد و یک بار وقتی که معلم روی تختهمی نوشت، با


 کسی که کنارش بود، پچ پچ می کرد.


و فی الحصة الثانیة كان الطالب یسأل مُعلّم علم الأحیاء تعنّتاً.


و در زنگ دوم همیندانش آموز به قصد مچگیری از معلم زیست شناسی سؤال می کرد.


 و فی الحصة الثالثة كان یتكلم مع زمیل مثله ویضحك


  و در زنگ سوم، با هم کلاسی مانند خودش صحبتمی کرد و میخندید.


فنصحهٔ المعلم و قال: من لایستمع الی الدرس جیداً یزسب فی الامتحان. ولکن الطالب استمر علی سلوکه.


معلم،اورا نصیحت کردوگفت:هرکس به درس خوب گوش فرا ندهد، درامتحان مردود می شود؛ ولیآن دانش آموزرفتارش را ادامه داد.


فكر مهران حول هذه المُشكلة، فذهب إلى مُعلّم الأدب الفارسیو شرح له القضیة و قال:


مهراندربارهٔ این مشکل فکر کرد و نزد معلّم ادبیات فارسی رفت و موضوع را برایش شرح داد وگفت:


أجب أن أكتُب إنشاء تحت عُنوان فی محضر المُعلّم»؛ فوافقالمُعلّم على طلبه، وَ قال له:


دوستدارم انشایی تحت عنوان ( در محضر معلم ) بنویسم؛ معلم با درخواستش موافقت کرد وبه اوگفت


إن تطالع كتاب مُنیة المُرید» ین الدین العاملی الشهیدالثانی» یُساعدك على كتابة إنشائك:


 اگر کتاب منیة المرید» زین الدین عاملی شهید ثانی»را مطالعه کنی تو را در نوشتن انشایت کمک می کند.


ثم کتب مهران انشاءهٔ و آعطاهٔ لمّعلمه. فقالالمعلم لهٔ:  


 سپس مهران انشایش را نوشت و به معلمش داد. معلمبه او گفت:


إن تقرأ إنشاءك أمام الطلاب فسوف یتنبّة زمیلك المُشاغب.


اگر انشایت را مقابل دانش آموزان بخوانیهم شاگردی اخلالگرت آگاه خواهد شد.


و هذا قشم من نص إنشائه.


و این بخشی از متن انشای اوست


ألف عدّة من العلماء كتباً فی مجالات التربیة  و التعلیم،یرتبط بعضها بالمُعلَم، وَ الأخرى بالمُتعلّم  وَ للطالب فی محضر المُعلّم


 آداب، منیلتزم بها ینجح، أهمّها:


 شماری از دانشمندان در زمینه های آموزشو پرورش کتابهایی نوشته اند که برخی از آنها به معلم ربط دارد و برخی دیگر به


 یادگیرنده،دانش آموز در محضر معلم آدابی دارد، هرکس پایبند آن باشد موفق می شود؛ مهمترین آنهاعبارت است از:


 ۱. آن لا یعصی آوامر المعلم. 


اینکه از دستورهای معلم سرپیچی نکند.


 ۲. آلاجتناب عن کلام فیه إساءة للأدب.


دوری کردن از سخنی که در آن بی ادبی است.


 ۳. آن لایهرب من آداءالواجبات المدرسیة. 


اینکهاز انجام تکالیف مدرسه نگریزد.


4. عدم النوم فی الصف، عندما یُدرس المُعلَمُ. 


نخوابیدن در کلاس، وقتی که معلّم درس میدهد.


. ان لایتکلم مع غیره من الطلاب عندما یادرس المعلم. 


اینکه وقتی معلم درس می دهد، با دانش آموزاندیگر صحبت نکند .


 . آن لا یقطع کلامهٔ، و لا یسبقهٔ بالکلام، ویصبر حتی یفرغ من الکلام. 


اینکه سخن او را قطع نکند و در سخن، از او پیشی نگیرد و صبر کند تا سخناو تمام شود.


. الجلوس أمامة بأدب،و الاستماع إلیه بدقة وعدم الالتفات إلى الوراء إلا لضرورة


نشستن مقابل اوبا ادب وگوش فرا دادن بهاو به دقت وبرنگشتن به عقب جزبه ضرورت.


 لمّا سمع الطالب المُشاغبإنشاء مهران، خجل و تدم على سلوكه فی الصف.


 وقتی که ان دانش اموز اخلالگر انشای مهران را شنید،شرمنده شد و از رفتارش در کلاس پشیمان شد.


قال الشاعر المصری أحمد شوقی عن المُعلم:


شاعر مصری احمد شوقی دربارهٔ معلم گفتهاست:


 قم للمُعلّم وفه التبجیلا        کاد المُعلم آن ی رسولا 


برای معلم برخیز و احترامش را کامل به جابیاور. نزدیک است که معلم پیامبر باشد.


أعلمت أشرف أو أجل من الذی   یبنی وَ یُنشئ أنفساً وَ عُقولا


آیا شناخته ای (سراغ داری) شریف تر و باشکوهتر از معلمی که جان ها و خردها را میسازد و پدید می آورد؟

علی پور

متن وترجمه عربی 12 تجربی ریاضی درس اول

متن وترجمه عربی 12 تجربی ریاضی درس دوم

متن وترجمه عربی 12 تجربی ریاضی درس سوم

معلم ,دانش ,فی ,وَ ,إلى ,درس ,دانش آموزان ,می کرد ,کرد و ,و در ,و قال

مشخصات

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

جزوه وتحقیق و پروژه و پایان نامه دانشجویی و دانش آموزی مطالب وبلاگی pufnsentafo تکنولوژی آموزشی ticarroetrog lareatnimo matalebe janjalio khafan چیت گیمز book mark desptomucomp