محل تبلیغات شما

الدرس الثالث: درس سوم :

العلم صید و الکتابه قید     فقیدوا العلم بالکتابه . رسول الله

(علم شکار است ونوشتن بهبند کشیدن پس علم را با نوشتن به بند کشید)

: الکتب طعام الفکر کتابها غذای فکر هستند

 (اَلکُتُبُ طَعامُ الفِکْر عَنْکِتابِ أَنا لِعَبّاس مَحمود ال عَقّاد، بِتَصَرُّفٍ)

(کتاب غذای فکر از کتابأنا» اثر عباس محمود العقاد با تصرف

إنَّ الْکُتُبَ طَعامُالْفِکْرِ، وَ لِکُلِّ فِکْرٍ طَعامٌ وجَدُ أَطعِمَهٌ لِکُلِّ جِسْمٍ .

 کتاب غذای فکر است و هر فکری غذایی دارد همانطورکه هر بدنی غذای مخصوص به خود را دارد

 وَ مِنْ مَزایَا الْجِسْمِ الْقَویِّ إنَّالْکُتُبَ طَعامُ الْفِکْرِ،

. از ویژگی های مثبت بدنقوی غذای مناسبی برای خودش جذب می کند

وَ کَذلِکَ الإنسانُ الْعاقِلُیَستَطیعُ أَن یَجِدَ غِذاءً فِکْریّاً فی کُلِّ مَوضوعٍ،،

 انسان عاقل نیز می تواند غذای فکری در هر موضوعیبرای خود بیابد

 وَ إنَّ التَّحدیدَ فِی اخْتیارِ الْکُتُبِ کَالتَّحدیدِفِی اخْتیارِ الطَّعامِ کلاهما لا یَُ إلّا لِطِفلٍ أَوْ مَریضٍ .

. محدود کردن در انتخابکتاب مانند محدود کردن در انتخاب غذا است  هر دوی آن  فقط برای کودک یا بیماراست

 إذا کانَ لَکَ فِکْرٌ قادِرٌ، تَستَطیعُ بِهِأَن تَفهَمَ ما تَقرَأُ فَاقرَ أْ ما تُحِبُّ مِنَ الْکُتُب؛

 اگرفکر توانایی داری و می توانی آنچه می خوانی بفهمی . پس هر کتابی که می خواهی بخوان

 ؛ فَالتَّجارِبُ لا تُغْنینا عَنِ الْکُتُبِ؛لِأَنَّ الْکُتَبَ تَجارِبُ ا لأمُمِ عَلَی مَرِّ آلاف السِّنینَ، وَ لا یُمْکِنُأَ ن تَبلُغَ تَجرِبَهُ الْفَردِ الْواحِدِ أَکثَرَ مِنْ عَشَراتِ السِّنینَ. 

تجربه ها ما را از کتاببی نیاز نمی کند؛ چون کتاب ها تجربه های ملت ها در طول هزاران سال است و ممکن نیستتجربه یک نفر به بیش از ده ها سال برسد.

وَ لا أَظُنُّ أَنَّ هُناکَکُتُباً مُکَرَّرَه؛ لِأَنّی أَعتَقِدُ أَنَّ الْفِکْرَهَ الْواحِدَهَ إذاطَرَحَها أَلْفُ کاتِبٍ، أَصْبَحَتْ أَلْفَ فِکْرَهٍ. وَ لِهذا أُریدُ أَن أَقرَأَفِی الْمَوضوعِ الْواحِدِ آراءَ عِدَّهِ کُتّابٍ؛

من فکر نمی کنم کتابتکراری وجود داشته باشد چون من معتقدم که یک فکر را اگر هزار نویسنده مطرح کنند بههزار فکر تبدیل می شود و به همین خاطر من می خواهم رد مورد یک موضوع نظرات چندیننویسنده را بخوانم.

 لِأَنَّ هذا الْعَمَلَ أَمتَعُ وَ أَنفَعُ مِنْقِراءَهِ الْمَوضوعاتِ الْمُتَعَدِّدَهِ، فَمَثَلاً أَقرَأُ فی حَیاهِ نابِلیون» آراءِ ثَلاثینَ کاتِباً، چوناین کار لذت بخش تر و مفید تر از خواندن موضوعات متعدد است و برای مثال در زندگیناپلئون نظرات ۳۰ نویسنده را می می خوانم

 وَ أَنا واثِقٌ أَنَّ کُلَّ کاتِبٍ قَدْ وَصَفَنابلیون بِأَوصافٍ لا تُشبِهُ أَوصافَ الْکُتّابِ الآخَرینَ. 

و من مطمئنم که هرنویسنده ناپلیئون را به شکلی توصیف کرده که شباهتی با توصیفات نویسندگان دیگرندارد.

فَرُبَّ کِتابٍ یَجْتَهِدُ الْقارِئفی قِراءَتِهِ ، ثُمَّ لا یَخْرُجُ مِنهُ بِفائِدَهٍ، وَ رُبَّ کِتابٍیَتَصَفَّحُهُ قارِئهُ؛ فَیُؤَثِّرُ فی نَفسِهِ تَأثیراً عَمیقاً یظهَرُ فیآرائِهِ . چه بسا کتابی که خواننددر خواندن آن تلاش می کند اما فایده ای برای او ندارد و چه بسا کتابی که خوانندهآن را ورق می زند اما در او تأثیر عمیقی می گذارد که در نظراتش آشکار می شود

 أَمّا الْکِتابُ الْمُفیدُ فَهُوَ الَّذی یَزیدُمَعْ رِفَتَکَ فِی  الْحَیاهِ وَ قوَّتَکَ عَلَی ا لْفَهمِ وَ الْعَمَلِ،فَإِذا وَجَدْتَ ذٰلکَ فی کِتابٍ، کانَ جَدیراً بِالْعِنایَهِ وَ التَّقدیر. 

. اما کتاب مفید کتابیاست که شناخت تو از زندگی و قدرت درک و کار تو را بالا می برد. اگر آن را در کتابیدیدی، آن کتاب شایسته توجه و تقدیر است.

اَلعَقّادُ أَدیبٌ وَصَحَفیٌّ وَ مُفَکِّرٌ وَ شاعِرٌ مِصریٌّ؛ أُمُّهُ مِنْ أَصْلٍ کُردیٍّ .

 عقاد یک ادیب و رومه نگار و اندیشمند و شاعرمصری است که مادرش اصالتا کرد بوده است

 فَکانَ الْعَقّادُ لایَرَی الْجَمال إلّاالْحُریَّهَ؛ وَ لِهذا لا نُشاهِدُ فی حَیاتِهِ إلَّا النَّشاطَ عَلی رَغْمِ ظُروفِهِا لْقاسیَهِ

و عقاد زیبایی را جزآزادی نمی دید و به همین خاطر در زندگی او چیزی جز فعالیت علی رغم شرایط سختش نمیبینیم.

 یُقالُ إنهُ قَرَأَ آلافَ الْکُتُب. وَ هُوَمِنْ أَهَمِّ الْکُتّابِ فی مِصرَ . فَقَدْ أَضاف إلَی الْمَکتَبَهِ الْعَربیَّهِأَکْثَرَ مِنْ مِئَهِ کِتابٍ فِی الْمَجالاتِ المُخْتَلِفَهِ. 

گفته می شود او هزارانکتاب خواند و یکی از مهم ترین نویسندگان در مصر است. او به کتابخانه عربی بیش ازصد کتاب در زمینه های مختلف افزود.

ما دَرَسَ الْعَقّادُ إلافِی الْمَرحَلَهِ الِابتِدائیَّهِ ، لِعَدَمِ وُجودِ مَدرَسَهٍ ثانَویَّهٍ فیمُحافَظَهِ أَسْوان الَّتی وُلِدَ وَ نَشَأ فیها. عقاد فقط دوره ابتدایی درس خواند چون مدرسه راهنمایی در استاناسوان که در آن متولد شد و بزرگ شد وجود نداشت.

 وَ مَا اسْتَطاعَتْ أُسرَتُهُ أَ ن تُرْسِلَهُإلَی الْقاهِرَهِ لِتَکْمیلِ دِراسَتِهِ.

 خانوادهاو نیز نتوانست او را به قاهره بفرستد تا تحصیلاتش را تکمیل کند.

.ما اعْتَمَدَ الْعَقّادُإلّا عَلی نَفسِهِ . فَقَدْ تَعَلَّمَ الإنجِلیزیَّهَ مِنَ السُّیّاحِ الَّذینَکانوا یَأتونَ إلَی مِصرَ لِزیارَهِ الآثارِ التّاریخیَّهِ.

عقاد فقط روی خودش تکیهکرد و انگلیسی را از گردشگرانی که برای دیدار آثار تاریخی به مصر می آمدند یادگرفت

علی پور مهر 99

متن وترجمه عربی 12 تجربی ریاضی درس اول

متن وترجمه عربی 12 تجربی ریاضی درس دوم

متن وترجمه عربی 12 تجربی ریاضی درس سوم

وَ ,کتاب ,فی ,لا ,غذای ,مِنْ ,است و ,کتابی که ,می شود ,وَ لا ,آن را ,الْکُتُبَ طَعامُ الْفِکْرِ، ,إنَّ الْکُتُبَ طَعامُ

مشخصات

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

ندانستن wamanlaypom مهدی امان زاده 68 پرسش مهر Debra's collection سی ان سی CNC کلاسیک وب nergadicport هر چی به هر چی ثبت شرکت - ثبت برند لاتین